ALBERTO RIGONI

Odd Times

(SLIPTRICK RECORDS)

De Italiaanse bassist Alberto Rigoni is al een tijdje actief en brengt met de regelmaat van een klok sinds 2008 pakweg elk jaar een nieuw album uit. Vaak laat hij zich daarbij omringen door een pleiade aan getalenteerde musici zoals Kevin Moore, Gavin Harrison, Stu Hamm, Ryo Okumoto, Thomas Lang, Michael Manring en Marco Minnemann. Met die laatste achter de drumkit blikte hij zopas zijn tiende album in getiteld Odd Times.

In tegenstelling tot zijn vorige albums is dit keer de ganse plaat opgetrokken rond hetzelfde trio waardoor je een soort Aristocrats light krijgt. De Duitse Alexandra Zerner neemt de plaats van Guthrie Govan voor haar rekening en voegt er naast gitaar ook nog wat toetsen aan toe. Vijf puur instrumentale door Rigoni gecomponeerde flink uit de kluiten gewassen composities illustreren zowel zijn technische kunnen, zin voor diversiteit alsook zijn vakmanschap op bas en arrangement.

Natuurlijk neemt Rigoni’s basgitaar een prominente plaats in het geheel in waarbij hij diverse speeltechnieken demonstreert. Echte kijk-mama-zonder-handen muziek wordt het echter niet dankzij de open productie en de vrijheid om de andere muzikanten mee in het geheel te betrekken. Zerner mag een terechte shredder worden genoemd maar doseert haar inbreng voldoende teneinde een waardige speler in het geheel te worden. Countdown wordt een tour-de-force voor Minnemann boordevol breaks en tempowisselingen in de verte achterna gezeten door toetsenriedels en eindigend met een heuse donderslag. Crazy Horse opent met speelse spacey synthklanken de weg om Rigoni op Hendrix-achtige wijze zijn bas te bestormen. Inclusief akoestische gitaar en een chaotisch einde is dit wel het buitenbeentje op de cd. In de intro voor V schuilt wat Black Sabbath mysterie tot Minnemann dirigent van dienst wordt en het nummer alle hoeken van de kamer laat zien. Doet een beetje aan Planet X denken.

Uitsmijter Different Worlds schuift de rockn’roll meter op tien tot er een vraag- en antwoordspelletje ontstaat tussen bas en drums en Zerner opnieuw spaarzaam inkleurt op zowel gitaar als toetsen teneinde bijna in een ambient sfeertje te eindigen. Odd Times duidt zowel op de vreemde muziekmaten als de vreemde tijden waarin wij sinds Corona leven

© John Bobo Bollenberg

verscheen eerder in iO Pages 166